13.1.09

Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ: ΕΥΛΟΓΙΑ Ή ΚΑΤΑΡΑ; (Πρώτο μέρος)

Το θέμα αυτό με το οποίο θα ασχοληθώ αδελφοί μου είναι αμφιλεγόμενο. Δεν θεωρώ τον εαυτό μου αυθεντία, αλλά επειδή πολύ με προβλημάτισε στη χριστιανική μου ζωή, θέλω να συμμεριστώ μαζί σας τις σκέψεις και τα συμπεράσματά μου. Ελπίζω με τη βοήθεια του Θεού, τον οποίο επικαλούμαι αυτές τις στιγμές, να μην κάνω λάθη και να μπορέσω να σας μεταδώσω ό,τι καλό που αποκάλυψε ο Κύριος μέσα από τις Γραφές για τη δική μας οικοδομή και πνευματική αύξηση. Ίσως μερικοί να μη συμφωνήσετε με όλα τα συμπεράσματά μου, γι' αυτό επικαλούμαι την επιείκειά σας, όλοι μαθαίνουμε στο σχολείο του Θεού, και εγώ μαζί σας.
Γιατί είναι σημαντικό το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούμε; Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό γιατί σήμερα διανύουμε μια εποχή ανομίας. Ο Αντίχριστος που πρόκειται να έρθει τον ονομάζει η Γραφή μέσω του απ. Παύλου ως "τον άνομο", "τον άνθρωπο της ανομίας". Έτσι ο Παύλος λέει: "8 Και τότε θα αποκαλυφτεί ο άνομος, τον οποίο ο Κύριος Ιησούς θα εξολοθρέψει με την πνοή του στόματός του και θα τον καταργήσει με την επιφάνεια της παρουσίας του. 9 Αυτού του άνομου η παρουσία θα είναι σύμφωνα με την ενέργεια του Σατανά με κάθε δύναμη και με σημεία και τέρατα ψεύδους, 10 και με κάθε απάτη αδικίας σ’ αυτούς που χάνονται, επειδή δε δέχτηκαν να έχουν αγάπη για την αλήθεια , για να σωθούν. 11 Και γι’ αυτό ο Θεός στέλνει σ’ αυτούς ενέργεια πλάνης, για να πιστέψουν στο ψέμα, 12 ώστε να κατακριθούν όλοι όσοι δεν πίστεψαν στην αλήθεια, αλλά ευαρεστήθηκαν στην αδικία. (Β΄ Θεσ. 2:8-12). "3 Κανείς ας μη σας εξαπατήσει κατά κανέναν τρόπο. Γιατί δε θα έρθει η ημέρα το Κυρίου αν δεν έρθει η αποστασία πρώτα, και δεν αποκαλυφτεί ο άνθρωπος της ανομίας , ο γιος της απώλειας , 4 αυτός που αντιτάσσεται και υπερυψώνεται ενάντια σε καθέναν που λέγεται Θεός ή σέβασμα , ώστε αυτός να καθίσει στο ναό του Θεού , για να αποδεικνύει τον εαυτό του ότι είναι Θεός" (Β΄ Θεσ. 2:3-4).
Η λέξη "άνομος" και το παράγωγό του "ανομία" προέρχονται από το στερητικόν α+νόμος. Είναι δηλαδή αυτός που δεν έχει νόμο, ο άνθρωπος χωρίς νόμο. Είναι επίσης ο παραβάτης του νόμου. Και αυτός ο άνομος δε θα γίνει δεκτός χωρίς λόγο. Ήδη το περιρρέον ρεύμα της ανομίας έχει σαν τσουνάμι κατακλύσει όλη την υφήλιο, και δυστυχώς ακόμη και χριστιανοί έχουν επηρεαστεί από αυτό. Ο Αντίχριστος θα επικρατήσει εύκολα επειδή οι άνθρωποι θα είναι εξοικειωμένοι με την ανομία. Οι χριστιανοί σήμερα κηρύττουν πολύ "χάρη". Αλλά ξεχνούν ότι ο νόμος προηγείται της χάρης. Όπως λέει ο ευαγγελιστής Ιωάννης: "17 Γιατί ο νόμος δόθηκε μέσω του Μωυσή, η χάρη και η αλήθεια έγινε μέσω του Ιησού Χριστού". (Ιωάν. 1:17). Έχουν εξαλείψει το νόμο από τα κηρύγματά τους, συνεπώς τι να την κάνει τη χάρη του Θεού ο σημερινός άνθρωπος, αφού δεν υπάρχει νόμος που να του δείχνει τις αμαρτίες του από τις οποίες έχει ανάγκη να λυτρωθεί; "Ευαγγέλιο" σημαίνει καλή αγγελία. Αλλά τι είδους καλή αγγελία; Καλή αγγελία σωτηρίας από τις αμαρτίες του. Τι είναι όμως αμαρτία; "Η αμαρτία είναι η ανομία" (Α' Ιωάν. 3:4), η παράβαση του νόμου ή η έλλειψη νόμου. Αν λοιπόν δε γνωρίζουμε το νόμο του Θεού, η παράβαση του οποίου φανερώνει την αμαρτία, πώς θα κηρύξουμε το ευαγγέλιο της χάρης, που ελευθερώνει τον άνθρωπο από την καταδίκη, την αιώνια τιμωρία, και από τα δεσμά της αμαρτίας μέσω του εξιλαστήριου έργου του Χριστού; Το ευαγγέλιο επεκτάθηκε εύκολα στην αρχαία κοινωνία, επειδή υπήρχαν παντού συναγωγές, και πολλοί εθνικοί ήταν εξοικειωμένοι με όσα άκουγαν για το νόμο. Πολλοί από αυτούς αναγνώριζαν την ανώτερη ηθική των Εβραίων μέσω του νόμου του Μωυσή και ονομάζονταν "οι φοβούμενοι τον Θεόν". Αυτοί εφάρμοζαν τμήματα του Νόμου, χωρίς όμως να έχουν κάνει περιτομή και χωρίς να έχουν μεταστραφεί πλήρως στον ιουδαϊσμό. Σε τέτοια άτομα προετοιμασμένα, το ευαγγέλιο έκανε θραύση, και εύκολα αποδέχτηκαν τα "καλά νέα" του Χριστού. Σήμερα όμως; Η έλλειψη κηρύγματος των εντολών του Θεού, δημιουργεί αδιαφορία και για το ευαγγέλιο, εφόσον δεν υπάρχει λόγος να το δεχτεί κανείς.
Όπως θα δούμε όμως στη συνέχεια, ο νόμος δεν απευθύνεται μόνο στους άπιστους. Και ο πιστός έχει ανάγκη από το νόμο, για να γνωρίσει τη διάκριση του αγίου και του "κοινού" ή "βέβηλου", τη διάκριση του καλού και του κακού στη ζωή του.
Βεβαίως το θέμα είναι μεγάλο και πολύπλοκο, γιατί ορισμένα πράγματα δεν επιβάλλονται σήμερα στους πιστούς χριστιανούς, πράγμα που θα δούμε στη συνέχεια, ιδιαίτερα σ' εμάς που είμαστε πιστοί από τα έθνη.
Ας ξεκινήσουμε όμως με τη σειρά. Ας δούμε λίγα εδάφια από την Παλαιά Διαθήκη, από τον υπέροχο Ψαλμό 119:
"ΜΑΚΑΡΙΟΙ οι άμωμοι στον δρόμο τους αυτοί που περπατούν στον νόμο του Κυρίου. 2 Μακάριοι όσοι φυλάσσουν τα μαρτύριά του, αυτοί που τον εκζητούν με όλη την καρδιά 3 αυτοί σίγουρα δεν πράττουν ανομία, περπατούν στους δρόμους του. 4 Εσύ πρόσταξες να τηρούνται ακριβώς οι εντολές σου. 5 Είθε έτσι να κατευθύνονται οι δρόμοι μου, ώστε να φυλάσσω τα προστάγματά σου! 6 Τότε, δεν θα ντροπιαστώ, όταν επιβλέπω σε όλα τα προστάγματά σου. 7 Θα σε δοξολογώ με ευθύτητα καρδιάς όταν μάθω τις κρίσεις της δικαιοσύνης σου 8 Θα φυλάσσω τα διατάγματά σου· μη με εγκαταλείπεις ολοκληρωτικά…
33 Κύριε δίδαξέ με τον δρόμο των διαταγμάτων σου και θα τον τηρώ μέχρι τέλους. 34 Συνέτισέ με, και θα τηρώ τον νόμο σου, ναι, θα τον τηρώ με όλη την καρδιά. 35 Οδήγησέ με στον δρόμο των προσταγμάτων σου, επειδή ευφραίνομαι σ’ αυτόν. 36 Κλίνε την καρδιά μου στα μαρτύριά σου και όχι σε πλεονεξία…
97 Πόσο αγαπώ τον νόμο σου! Όλη την ημέρα είναι μελέτη μου. 98 Με τα προστάγματά σου με έκανες σοφότερο από τους εχθρούς μου, επειδή είναι πάντοτε μαζί μου. 99 Είμαι συνετότερος από όλους εκείνους που με διδάσκουν, επειδή τα μαρτύριά σου είναι μελέτη μου. 100 Είμαι συνετότερος από τους γέροντες, επειδή φύλαξα τις εντολές σου. 101 Από κάθε πονηρό δρόμο εμπόδισα τα πόδια μου, για να φυλάξω τον λόγο σου. 102 Από τις κρίσεις σου δεν ξέκλινα, επειδή με δίδαξες εσύ. 103 Πόσο γλυκά είναι τα λόγια σου στον ουρανίσκο μου! Είναι περισσότερο από μέλι στο στόμα μου! 104 Από τις εντολές σου έγινα συνετός, γι’ αυτό μίσησα κάθε δρόμο ψεύδους...
174 Επιθύμησα τη σωτηρία σου, Κύριε, και ο νόμος σου είναι τρυφή μου".
Για το Εβραίο ο νόμος του Θεού ήταν η τρυφή του, η αγαλλίασή του, η ελευθερία του.
Και όπως είχε πει ο Θεός στον Ιησού του Ναυή:
"8 Δεν θα απομακρυνθεί αυτό το βιβλίο του νόμου από το στόμα σου, αλλά σ’ αυτό θα μελετάς ημέρα και νύχτα, για να προσέχεις να κάνεις σύμφωνα με όλα όσα είναι γραμμένα σ’ αυτό. Επειδή τότε θα ευοδώνεσαι στον δρόμο σου και τότε θα φέρεσαι με σύνεση". (Ιησ. Ναυή 1:8).
Ο απόστολος Παύλος στη Β΄ Τιμόθεο αναφέρει τα πολύ γνωστά λόγια για τη Γραφή:
"16 Όλη η Γραφή είναι θεόπνευστη και ωφέλιμη για διδασκαλία, για έλεγχο, για επανόρθωση, για παιδεία που γίνεται με δικαιοσύνη , 17 για να είναι άρτιος ο άνθρωπος του Θεού, καταρτισμένος για κάθε έργο αγαθό".
Συχνά ξεχνούμε, όμως, ότι η Γραφή στην οποία αναφέρεται ο Παύλος είναι οι Γραφές της Παλαιάς Διαθήκης, γιατί ακόμη δεν είχε δημιουργηθεί ο κανόνας της Καινής, και όταν μιλούσαν τότε για Γραφή ή για Γραφές εννοούσαν αποκλειστικά τα βιβλία της Παλαιάς. Φυσικά, όταν ολοκληρώθηκε ο κανόνας και της Καινής Διαθήκης, τα λόγια αυτά του Παύλου επεκτάθηκαν και στην Καινή, όταν όμως ειπώθηκαν, αναφέρονταν αποκλειστικά στην Παλαιά. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα λόγια του Παύλου, έφταναν τα λόγια της Παλαιάς Διαθήκης, για να είναι άρτιος, δηλαδή τέλειος ο άνθρωπος του Θεού, καταρτισμένος για κάθε έργο αγαθό. Αν δεχόμασταν αυτά τα λόγια, θα βλέπαμε με εντελώς άλλη άποψη τα γραπτά της Παλαιάς Διαθήκης, και όχι σαν ένα παρωχημένο βάρος που πρέπει το γρηγορότερο δυνατόν να το ξεφορτωθούμε. Θα χωρίσουμε τη μελέτη μας σε τρία σημεία:
1) Τι σημαίνει νόμος.
2) Ποια η σημασία του νόμου.
3) Ισχύει σήμερα ο νόμος του Μωυσή στη χριστιανική εποχή ή όχι; Και αν ναι, κατά πόσον ισχύει και τι ή πώς πρέπει να τον εφαρμόζουμε;



ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΝΟΜΟΣ
Τι σημαίνει νόμος; Στα εβραϊκά είναι η λέξη "τορά". "Τορά" σημαίνει περισσότερο διδασκαλία, παρά "νόμος" με τη νομικίστικη έννοια που ενυπάρχει στην ελληνική γλώσσα. Είναι συχνά σύνολο κανόνων, αλλά περιέχεται η έννοια της διδασκαλίας, όπως η διδασκαλία ενός καλού πατέρα στα παιδιά του, προκειμένου να ευτυχήσουν στη ζωή τους.
Η βάση όμως για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε το νόμο είναι τα λόγια του Χριστού, που πολλούς φέρνουν σε αμηχανία, γιατί μεγάλο μέρος της χριστιανικής θεολογίας είναι εχθρική προς τον Νόμο της Παλαιάς Διαθήκης.
17 «Μη νομίσετε ότι ήρθα να καταλύσω το νόμο ή τους προφήτες. Δεν ήρθα να καταλύσω, αλλά να ολοκληρώσω . 18 Γιατί αλήθεια σας λέω: ωσότου παρέλθει ο ουρανός και η γη, ένα γιώτα ή μια κεραία δε θα παρέλθει από το νόμο, ωσότου όλα γίνουν. 19 Όποιος λοιπόν καταργήσει μία από τις εντολές αυτές τις ελάχιστες και διδάξει έτσι τους ανθρώπους, ελάχιστος θα κληθεί στη βασιλεία των ουρανών. Όποιος όμως τις εφαρμόσει και τις διδάξει, αυτός μεγάλος θα κληθεί στη βασιλεία των ουρανών. 20 Γιατί σας λέω ότι αν δεν περισσέψει η δικαιοσύνη σας περισσότερο εκείνης των γραμματέων και των Φαρισαίων, δε θα εισέλθετε στη βασιλεία των ουρανών». (Ματθ. 5:17-20).
Αυτά τα λόγια του Χριστού πολλοί θα εύχονταν να μην είχαν ειπωθεί, γιατί δεν ξέρουν πώς να τα ερμηνεύσουν ή να τα αξιολογήσουν.
Ορισμένοι θεωρούν ότι ο Ιησούς μόνο εκπλήρωσε το νόμο. Και αυτό είναι σωστό. Πώς όπως καταφέρνουν, και με ποιο θεολογικό ακροβατισμό, ότι εφόσον μόνο ο Ιησούς εκπλήρωσε το νόμο, σήμερα ο νόμος καταργήθηκε ή δε χρειάζεται πλέον να εφαρμόζεται, επειδή η εκπλήρωσή του από τον Ιησού επέφερε αυτό το αποτέλεσμα, είναι απορίας άξιον. Τουλάχιστον δεν αναφέρει κάτι τέτοιο ο λόγος του Θεού. Αντίθετα, τι λέει; "31 Το νόμο, λοιπόν, καταργούμε με την πίστη; Είθε ποτέ να μη γίνει, αλλά το νόμο ανορθώνουμε!" (Ρωμ. 3:31).
Ένας αιρετικός της αρχαίας εκκλησίας, ο Μαρκίωνας, φανατικός αντισημίτης, είχε διαστρέψει τα λόγια αυτά του Χριστού στο αιρετικό "ευαγγέλιό" του, και εμφάνιζε τον Ιησού να λέει: "Μη νομίζετε ότι ήρθα να εκπληρώσω το νόμο ή τους προφήτες. Δεν ήρθα να εκπληρώσω, αλλά να καταλύσω". Νομίζω ότι πολλοί χριστιανοί σήμερα θα αισθάνονταν πολύ πιο άνετα αν έτσι μιλούσε ο Χριστός για το νόμο, παρά έτσι όπως έχει πράγματι μιλήσει.
Πάντως τα λόγια αυτά του Χριστού για το νόμο, πρέπει να είναι η βάση όλη της υπόλοιπης ερμηνευτικής μας όσον αφορά την εφαρμογή των εντολών του νόμου. Με αυτό το πρίσμα πρέπει να καταλαβαίνουμε και να ερμηνεύουμε τα λόγια του απ. Παύλου, ώστε να μην τα παρερμηνεύσουμε. Αν ξεχάσουμε αυτά τα λόγια του Χριστού, είναι εύκολο να παρερμηνεύσουμε τα λόγια του Παύλου και πέσουμε στον αντινομισμό, όπως έπεσε σε μεγάλο μέρος της η εκκλησία μέσα στην ιστορία. Αλλά πρέπει να προσέχουμε και να μην πέσουμε στο αντίθετο άκρο, το νομικισμό. Ας έχουμε πάντοτε υπόψη τα λόγια του Πέτρου για τον απ. Παύλο: " …σε όλες τις επιστολές του μιλά …, μέσα στις οποίες είναι μερικά δυσνόητα, τα οποία οι αμαθείς και αστήρικτοι στρεβλώνουν, όπως και τις λοιπές Γραφές, με αποτέλεσμα τη δική τους απώλεια". (Β΄ Πέτρου 3:16).
(Συνεχίζεται)

Δεν υπάρχουν σχόλια: